Oppdatering på det norske lærerprosjektet
Gjennom de siste årene har Tanzania Prosjektet hatt gleden av å besøke Mbamba Bay flere ganger for å holde lærerkurs. Hver reise har vært drevet av ønsket om å bidra til bedre undervisning for barn i noen av Tanzanias mest utsatte områder – og vi har vært en liten, men engasjert gjeng med norske lærere som har reist ned for å dele kunnskap, bygge relasjoner og skape varige endringer.
Lokale lærere med et knippe av de norske lærerne, samlet på Mbamba Bay primary school
Vårt mål har vært å utruste lokale lærere med pedagogiske verktøy og prinsipper som gjør dem bedre rustet til å undervise barn – og ikke minst, inspirere dem til å ta kunnskapen videre. Vi har derfor ikke bare undervist, men også jobbet aktivt med å lære opp lærerne til selv å kunne holde kurs i sine nærområder. På den måten ønsker vi å spre effekten utover – til nye skoler og nye lokalsamfunn, med lærere som blir inspirert til å gjøre en forskjell.
Så langt har vi fått muligheten til å kurse over 150 lærere fra hele 43 barneskoler i Ruhukei-området langs bredden av Nyasasjøen. I tillegg har vi så smått begynt å holde kurs for lærere på ungdomsskolenivå, og vi har gjennomført et innholdsrikt og godt mottatt kurs for alle rektorene i området. Gjennom hele prosessen har vi hatt et tett og tillitsfullt samarbeid med de lokale skolemyndighetene. Det er utrolig inspirerende å oppleve den entusiasmen og støtten vi får – både fra lærere, skoleledere og beslutningstakere. De lokale heier på prosjektet, og det gir oss enda mer motivasjon til å fortsette arbeidet!
På vår nyligste reise (februar 2025) utviklet vi i forkant et undervisningshefte, som samlet de viktigste prinsippene for god læring og klasseledelse. Dette heftet viste seg å være et svært nyttig verktøy, både under kursene og som et oppslagsverk lærerne kan bruke videre i sin hverdag. Det ble tatt godt imot, og vi så tydelig at det bidro til økt forståelse og engasjement blant deltakerne. Vi prøvde aktivt å knytte teori til praksis underveis i kurset, og opplevde at de lokale lærerne tok nytte av dette.
Tilbakemeldingene på lærerkursene er veldig gode, og flere områder i nærheten har ytret ønske om å få samme kursing. Vi holder fortsatt kontakt med de lokale lærerne, og deler ressurser og faglig kunnskap digitalt. Motivasjonen er høy!
Videre ønsker vi å utvide innsatsen til nye områder i nærheten av Ruhukei, med spesielt fokus på barneskolene i Mpepo og Ruhuhu. Her er behovene store, og vi ser et stort potensial for å styrke både undervisningen og selve skolebygningene.
Målet vårt er å bidra til å ruste opp skolene – både faglig og praktisk – samtidig som vi holder lærerike og engasjerende kurs for de lokale lærerne. For å sikre bærekraft i arbeidet, har vi satset på å bygge opp en liten gruppe nøye utvalgte lokale lærere. Disse er nå i ferd med å bli sterke ressurspersoner, som på sikt vil kunne holde kursene selv. Allerede nå gjør de en imponerende innsats – og vi fortsetter å støtte dem med verktøy, faglig påfyll og motivasjon for å lykkes enda bedre.
Prosjektleder Hanne Renland informerer de lokale lærerne om hvordan de skal være med å utvide innsatsen i nye området
Vi vil gjerne rette en stor takk til alle som har bidratt økonomisk til disse reisene. Uten støtten fra dere hadde dette arbeidet ikke vært mulig. Hjelpen har gått direkte til tiltak som gjør en forskjell – og vi ser at innsatsen bærer frukter.
Tanzania Prosjektet ønsker å fortsette det frivillige arbeidet i Nyasadistriktet, og ønsker å utvide til nærliggende områder. Vi ser et stort behov og et stort potensial – og vi håper å kunne bygge videre på det vi har startet. Målet er å nå enda flere lærere, spre kunnskapen bredere, og bidra til varige forbedringer i barns skolehverdag.
Vi takker for støtten!